Bezpieczny gabinet oczami specjalisty
Zapraszamy do zapoznania się z serią filmów, opracowanych wspólnie z naszymi partnerami.
Ponieważ sytuacja powoli pozwala na powrót do pracy w sektorze medycyny estetycznej, chcielibyśmy podsumować informacje przygotowane dla branży medycznej.
Zapraszamy do zapoznania się z serią filmów, opracowanych wspólnie z naszymi partnerami.
WYWIAD TELEFONICZNY
W trakcie umawiania pacjenta na zabieg, oprócz standardowego ogólnolekarskiego wywiadu o stanie zdrowia pacjenta, powinniśmy przeprowadzić wstępny wywiad epidemiologiczny pod kątem COVID19.
Zgodnie z wytycznymi Naczelnej Izby Lekarskiej oraz Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego, powinien zostać przeprowadzony poniższy rekomendowany wywiad:
W przypadku, gdy choćby na jedno z powyższych pytań odpowiedź byłaby pozytywna, należy:
Mimo negatywnego wywiadu, jeśli uznacie Państwo, że pacjent ma niepokojące objawy zdrowotne, (np. objawy grypopodobne) warto przełożyć termin wizyty o min. 14 dni.
WAŻNE:
Informujemy pacjenta o nowych zasadach przyjmowania wprowadzonych w gabinecie w związku z wystąpieniem COVID19. Dodatkowo uprzedzamy o konieczności wypełnienia odpowiedniej ankiety informacyjnej oraz prosimy, aby w miarę możliwości pacjent przybył do kliniki bez osób towarzyszących.
PLANOWANIE WIZYTY
Zaleca się przyjęcie precyzyjnego systemu planowania wizyt w gabinetach medycznych:
Zgodnie z wytycznymi GIS oraz PTS każdy gabinet medyczny powinien zostać wyposażony w:
WAŻNE
Należy ograniczyć ilość przedmiotów w klinice do niezbędnego minimum. Pozwoli to na łatwiejszą dezynfekcję powierzchni.
STREFA WEJŚCIA
Rekomendowane jest, wyznaczenie w gabinetach odpowiednich stref przyjmowania pacjenta.
Zgodnie z wytycznymi, pacjent, po przyjściu powinien niezwłocznie zdezynfekować ręce oraz powinien przejść obowiązkową kontrolę epidemiologiczną. W tym celu:
W przypadku wątpliwego wywiadu lub pomiaru temperatury zaleca się przełożenie wizyty na min. 14 dni.
Zaleca się utrzymywanie dystansu od 1 metra (wskazania WHO z 27.02.2020 r.) [1] do ok. 2 metrów (6 ft – feet) [2] pomiędzy osobami znajdującymi się w pomieszczeniu, kolejce itp.
WAŻNE
Należy zwrócić wagę na leki przyjmowane przez pacjenta. Leki przeciwzapalne mogą obniżyć temperaturę i tym samym sfałszować wynik pomiaru.
STREFA CZYSTA
Wizyta w gabinecie lekarskim (w strefie tzw. czystej) powinna zostać rozpoczęta od przekazania poniższych ustaleń:
Przed rozpoczęciem zabiegu zakładamy pacjentowi podkład ochronny. Następnie prosimy pacjenta o samodzielne ściągnięcie maski ochronnej (trzymając za paski) i schowanie jej do kieszeni podkładu. W przypadku zabiegów w górnej części twarzy – pacjent może pozostać w masce ochronnej.
WAŻNE
Jak tylko jest to możliwe zabiegi takie jak np. demakijaż, dezynfekcji skóry, masaż po wykonanym zabiegu, powinny być wykonywane stojąc za pacjentem.
Nakładanie Środków Ochrony Osobistej powinno odbywać się w miejscu do tego przeznaczonym, innym niż gabinet zabiegowy. Kolejność ma tutaj istotne znaczenie. Bardzo ważne, aby ściągnąć wcześniej wszelką biżuterię którą lekarz ma na sobie. Przed przystąpieniem do ubierania należy zdezynfekować dłonie.
Kolejność zakładania ŚOI:
Zdejmowanie ŚOI wymaga szczególnej ostrożności, ponieważ materiał zakaźny może znajdować się na zewnętrznej powierzchni każdego ubranego elementu. Należy pamiętać o dezynfekcji dłoni po każdej ściągniętej części.
Kolejność zdejmowania ŚOI:
W przypadku gdy w leczeniu uczestniczy druga osoba (asystentka, pielęgniarka) również ona powinna być ubrana w ŚOI (maska, fartuch, rękawiczki) i stosować te same zalecenia co lekarz.
WAŻNE
Po przeprowadzonym zabiegu, należy zdezynfekować odpowiednio gabinet oraz wszystkie, możliwe narzędzia użyte podczas wizyty. Dezynfekcji powinny zostać poddane w szczególności:
Sprzęt wielorazowy, urządzenia przeznaczone do oczyszczenia przetrzymywać w pojemniku na odpady skażone.
Pomieszczenie należy podawać ciągłej sterylizacji lub robić przerwy (30-60 min) i używać otwartych lamp UV.
WAŻNE:
Dezynfekcja powinna być przeprowadzona w odpowiedniej kolejności. Najpierw należy użyć jednorazowe chusteczki nasączone środkiem dezynfekującym (aby nie wznosić osadzonego aerozolu), a następnie spryskać powierzchnie roztworem do dezynfekcji i wytrzeć (mając założone jednorazowe rękawiczki).
Należy stosować rozwór 0,1% podchlorynu sodu przez 1 minutę (maksymalnie 1 część podchlorynu sodu na 9 części wody) [3].